Actueel
Nu Gelezen
Nuon zo lekker hypocriet
1

Nuon zo lekker hypocriet

door André Kager19 november 2014

Afgelopen jaar was Nuon mijn energieleverancier. Niet omdat ik Nuon zo’n fijne aanbieder vindt, verre van dat, simpelweg omdat ze het beste aanbod hadden. Persoonlijk vind ik Nuon een arrogant bedrijf zonder visie en begrip van hoe de klant denkt. Dat blijkt ook weer uit e-mails die ik nu ontvang rond mijn overstap.

Een citaat:

Geachte heer, mevrouw,

Wat jammer dat u wilt overstappen naar een andere energieleverancier. Natuurlijk willen we u het liefst als klant behouden, maar we respecteren uw beslissing. Daarom zorgen we voor een soepele overgang naar uw nieuwe leverancier.

Hypocritie ten top. Hoezo willen ze mij als klant behouden? Klantbehoud? Daar hebben ze bij Nuon totaal geen kaas van gegeten. Nuon heeft de afgelopen jaren totaal niet in behoud van bestaande klanten geïnvesteerd. 2014 en dan ontdekt Nuon eindelijk dat ze iets moeten ondernemn om het aantal weglopers en overstappers tegen te gaan. Alleen concreet weten ze nog niet echt wat precies. De blijf klant bonus die zogenaamd kan oplopen tot wel 25% klinkt voor mij als een dode mus, een dooddoener. Met moeite en rondklikken ik kunnen vinden welk percentage is gekoppeld aan wat voor periode als Nuon klant. Nogal relevant dunkt mij. 10% krijg je direct als je al Nuon klant bent en vervolgens na ieder volgend jaar 5% extra tot het maximum van 25% is bereikt aan bonus. De bedragen voor 5% en 10% zijn netjes terug te vinden. Omgerekend ben ik pas voordeliger uit met dit aanbod van Nuon zodra ik de korting van 25% heb bereikt. Bij 25% ben ik licht voordeliger uit dan het huidige aanbod dat ik geaccepteerd heb door een overstap naar een andere energieleverancier. Die schoen wringt voor mij enorm, want zou ik blijven dan zou ik eerst een paar jaar meer betalen en betaal ik uiteindelijk dus mijn eigen korting.

In plaats van eerst alle pijlen te richten op de klanten die je hebt en te zorgen dat je in elk geval die behoudt smijt Nuon slechts met marketing budget op het werven van nieuwe klanten. Terwijl iedere ondernemer weet dat je allereerst bestaande klantrelaties moet behouden en uitdiepen om vervolgens uit te breiden met groei van nieuwe klanten. Nuon niet, die laat haar klanten lekker weglopen en overstappen. Maar, Nuon, zie je ze ooit nog terug? In plaats van het scherpe actietarief dat ik had te verlengen of een interessant voorstel te doen dat concurrerend is ziet Nuon mij en met mij andere klanten kennelijk graag vertrekken. Aan het eind van mijn contractjaar tegen het actietarief mag ik namelijk vrolijk meedraaien in de standaard (te) hoge tarieven van Nuon. Daar pas ik voor en dat had men kunnen weten als men visie had gehad en de cijfers en klantrelaties bestudeert had. Een simpele analyse van bestaande klanten had dit soort zaken aan het licht gebracht.

Een soepele overstap, je natuurlijk zorg je daar voor als energie leverancier. Dat ben je wettelijk verplicht dus ik verwacht niet anders.

Citaat 2:

Bij twijfel even bellen
We horen vaak van klanten dat ze onbewust zijn overgestapt. Bijvoorbeeld omdat een aanbieding niet helemaal duidelijk was. Is uw opzegging een vergissing of heeft u zich bedacht? Geen probleem. Bel onze Klantenservice xxxxxxxxxx, van maandag tot en met vrijdag tussen 08:00 en 17:00 uur en we zorgen ervoor dat u gewoon klant bij ons blijft. Ook als u andere vragen heeft, staat onze klantenservice voor u klaar.

De afsluiter van de e-mail. Om nog wat twijfel te zaaien bij de overstapper voedt men de twijfel en moedigt aan om te bellen. Niet mailen natuurlijk want dat kan allemaal niet zomaar. Nee, bellen moet je vooral. En, als je dan toch éénmaal met Nuon spreekt kan de klantenservice je proberen over te halen toch te blijven.

Maar, op welke gronden zou je jaren achtereen bij één en dezelfde energieleverancier blijven?
De enige conclusie is: GEEN of hooguit een soort van loyaliteit. Je kent dat wel mensen die jarenlang bij dezelfde energieleverancier blijven omdat dat hun eerste leverancier was. Er is echter geen enkele aanwijsbare reden, nut of noodzaak voor. Dezelfde stroom en gas blijven bij je binnen komen na een overstap alleen je kosten nemen waarschijnlijk fors af. Het loont om jaarlijks te kijken en vergelijken om zonodig over te stappen bijvoorbeeld via www.gaslicht.com.

Tip: enkele jaren terug zijn de energieveilingen erg populair geworden. Deze bieden echter lang niet altijd het beste of voordeligste aanbod. In de regel eerder vaak een minder gunstig aanbod dan het voordeligst is mijn ervaring na beoordeling van verschillende aanbiedingen zowel particulier als zakelijk. Sloopdecrisis.nl en gaslicht.com hadden voor mij dit jaar het beste aanbod, ik koos opnieuw voor overstap via gaslicht.com.

Wat is uw reactie?
mmm Liefde
0%
Interessant
0%
Meh...
0%
Wat?
0%
Haat het
0%
Triest
0%
Geluk
0%
Proost!
0%
Blij
0%
Cool!
0%
Agressie
0%
Lachen
0%
Koffietijd
0%
Gaap
0%
Halo
0%
Woehoe
0%
Over De Auteur
André Kager
E-Commerce, Online en Internet specialist sinds begin 2003. Ruim 10 jaar ervaring als dienstverlener aan Bedrijven en Consumenten van klein MKB tot Multinationals. Passie voor Wordpress, SEO, Hosting, Online en Internet, E-Commerce en E-mail Marketing. Diensten gemakkelijker maken is king.
1Reacties
  • 20 november 2014 op 10:43

    Ik heb een kleine aanpassing toegepast in de eerdere fellere kritiek op de Nuon blijven-loont-bonus. Ik schreef dat ik nergens had kunnen vinden wat die bonus precies opleverde en na welke periode die 25% bereikt kan zijn. De 25% bereik je verrassend snel, dat wel. Echter pas bij dat percentage bereik ik een tarief dat voordeliger is dan mijn huidige aanbod.

Geef een Reactie

13 − 9 =