Tech
Nu Gelezen
DOA – MEDION® AKOYA® P6660 (MD 99790) gekocht bij ALDI – Dead On Arrival
3

DOA – MEDION® AKOYA® P6660 (MD 99790) gekocht bij ALDI – Dead On Arrival

door André Kager12 april 2016
Een mooie notebook maar toch een enorme tegenvaller. Na doorlopen van de installatie is vervolgens de volgende stap contact opnemen met de helpdesk aangezien draadloos netwerk nergens te bekennen is. Dat geeft wel vertrouwen in de aankoop.
Op deze pagina had ik graag een leuke review geschreven over de mooi vormgegeven MEDION® AKOYA® P6660 (MD 99790)  welke op 31-03-2016 bij Aldi werd verkocht. Ik besloot een exemplaar te halen zodat deze gebruikt kon worden tijdens studiewerkzaamheden door mijn vrouw. Eens in de zoveel tijd komt Aldi met een bijna niet te negeren aanbod van zoals in dit geval een Medion notebook. Ook deze keer werd er een notebook verkocht met zeer complete hardware en specificaties voor de prijs van slechts € 499 met toch extra gunstige voorwaarden zoals bijvoorbeeld maar liefst 3 jaar garantie. Een absoluut buitenkansje in vergelijking tot concurrentie die elders verkocht wordt.

Helaas nog geen review voor nu van de MEDION® AKOYA® P6660 (MD 99790). Als Medion haar werk snel en goed doet zal hier spoedig alsnog een review volgen van deze op het eerste oog leuke notebook. Review laat nog op zich wachten wegens DOA...

15,6

Aldi heeft met Medion onbetwist een scherpe deal voor haar klanten tegen afname van een groot aantal notebooks voor zo’n actieperiode. Vaak zijn er op de verkoopdag per vestiging van Aldi slechts mondjesmaat artikelen zoals deze notebook verkrijgbaar en op=op. In Roosendaal zijn er maar liefst drie vestigngen van Aldi dus ik had die dag drie keer kans op succes. Toen ik zo rond een uur of 09:00 ’s ochtends bij de eerste Aldi vestiging arriveerde bleken de notebooks daar reeds uitverkocht dus dat begon alvast lekker. Op de naar de volgende Aldi vestiging welke de deuren pas om 09:00 ’s ochtends opende en waar ik dus relatief meer kans zou kunnen hebben. Daar waren gelukkig nog notebooks aanwezig en ik besloot er ééntje aan te schaffen.

Verpakking en inhoud van het pakket

De MEDION® AKOYA® P6660 (MD 99790) is keurig netjes verpakt in een mooie, compacte doos. Ik houd wel van een compacte verpakking in plaats van onnodig grote dozen waarin voornamelijk lucht verpakt is. Een compacte doos is vanwege diverse redenen beter. In de verpakking treffen we geen verrassingen aan maar de items die je zou verwachten en ik zou wensen van een fabrikant van notebooks. Het MEDION® AKOYA® P6660 (MD 99790) notebook keurig verpakt in een beschermende folie, een adapter met kabel, garantiebewijs en een korte (snelstart) handleiding. Geen onnodige of overbodige zaken zoals hele ladingen kabels en boekjes.

De eerste ingebruikname, Windows 10 installatiewizzard

Zoals alle notebooks komt ook de MEDION® AKOYA® P6660 (MD 99790) met een voorgeïnstalleerde Microsoft Windows versie welke in dit geval het nieuwste Windows 10 betreft. Van notebooks ben ik gewend dat dit gebruiksvriendelijk en bijzonder eenvoudig en snel te configureren is met behulp van een korte installatiewizzard waarmee Windows wordt geconfigureerd volgens de ingestelde wensen van de gebruiker. De bekende eenvoudige stappen zoals gebruikersnaam, toetsenbord indeling, land en taal en het netwerk komen voorbij. Windows 10 heeft de mogelijkheid om te kiezen voor een Express Setup met door Microsoft “aanbevolen” installatievoorwaarden maar je kunt gelukkig ook nog steeds voor een installatie op maat kiezen (aangepaste installatie). Ik kies altijd een aangepaste installatie aangezien ik wil weten en goed,- of afkeuren wat er zoal wordt ingesteld. De installatie op maat vereist meer lees en instelwerk en op sommige momenten moet je even alert zijn als je niet met de termen bekend bent. Soms is het taalgebruik en/of de woordkeuze, in mijn optiek opzettelijk, verhullend maar toch is het ook voor een leek prima te doen.

De installatiewizzard verloopt prima met de MEDION® AKOYA® P6660 (MD 99790) tot zover verloopt alles vlot en naar wens en heb ik de tijd om het notebook eens goed te bewonderen. Zodra de notebook eenmaal geconfigureerd en opgestart is in Windows 10 en we een website proberen te bezoeken blijkt er geen verbinding. Op zoek naar de draadloze netwerk adapter dan maar. Eerst denk ik dan dat ik op de verkeerde plaats zoek of veronderstel ik dat ik het mis heb, echter nergens een draadloos netwerk icoon te bekennen en ook nergens een draadloze netwerk adapter.

De Medion hotline dan maar gebeld. En dat is nu echt iets waar ik niet van houd. Ik los de dingen graag zelf op en heb er grote moeite mee als ik genoodzaakt ben om voor een pas aangeschaft product een dure helpdesk moet bellen. Een ander punt van ergernis is dat het wel de vooroordelen even bevestigd. Uit ervaring weet ik dat bij dit soort deals op de koop toe wordt genomen dat het uitvalspercentage hoger dan gemiddeld is en er een hoge druk komt te liggen op de helpdesk rond zo’n verkoopactie doordat veel klanten moeten bellen met problemen. In dit geval kan ik helaas niet anders dan contact opnemen om te vernemen of Medion een oplossing voor dit wellicht inmiddels ook bekende probleem is. Die is er maar eigenlijk ook niet. Ik krijg de tip om een systeemherstel uit te voeren met behulp van de op een op de harde schijf aanwezige herstelpartitie van de notebook. Terug naar fabrieksinstellingen en helemaal opnieuw beginnen en automatische updates voor de hardware in de systeemwerkset uitschakelen.

Verschillende malen heb ik het proces van systeemherstel uitgevoerd aangezien ik wel zeker wil zijn dat ik alle opties uitgeput heb. Niets helpt dus nog maar eens bellen met de Medion hotline tegen € 1 per gesprek. De opnieuw vriendelijke medewerker vertelt mij wat ik reeds vermoede, het blijkt een hardware defect te zijn (ook wel DOA – Dead On Arrival). Doordat de notebook bij Aldi is aangeschaft kon hij mij alleen een reparatie aanbieden waarbij de notebook wel gratis verzonden kan worden. Ik besluit daar op dat moment geen gebruik van te maken omdat ik me voorgenomen heb het notebook terug te brengen aan Aldi.

Na contact met Aldi Roosendaal bleek al snel dat terugbrengen voor Aldi geen probleem is, ik kon gewoon naar de vestiging gaan en mijn geld terug krijgen. Helaas, het defecte exemplaar omruilen voor een nieuwe dat gaat niet aangezien deze reeds uitverkocht waren. Dat zag ik uiteraard mijlenver aankomen. Dus werd het kiezen wat te doen.

Terugbrengen naar Aldi en mijn geld retour of insturen naar Medion voor een reparatie? een soort van dilemma...

Uiteindelijk heb ik na gekeken en vergeleken te hebben toch besloten de notebook naar Medion in te sturen voor een naar ik hoop en verwacht snelle en deugdelijke afhandeling van de reparatie. Uiteindelijk geven de prima specificaties van deze notebook in een degelijk aanvoelde behuizing in combinatie met de meerwaarde van maar liefst drie jaar garantie voor mij de doorslag. Een notebook van vergelijkbare bouwkwaliteit, specificaties en servicevoorwaarden is elders gewoon een stuk duurder dan de € 499 die ik nu betaald heb. Deze prijs en dit aanbod zorgen voor een geweldige prijs/kwaliteit verhouding mits het apparaat natuurlijk wel naar behoren functioneert, dat wel. Ik besloot mijn geluk met Medion verder op de proef te stellen in het vertrouwen dat ze mijn vertrouwen rechtvaardigen. Een nadere inhoudelijke review van deze leuke notebook zal dan ook later volgen zoals ik nu verwacht.

Specificaties in het kort:

MEDION® AKOYA® P6660 15,6

MEDION® AKOYA® P6660 15,6″ Notebook

  • Full-HD beeldscherm met IPS-technologie
  • Windows 10 Home
  • Intel® Core™ i3-6100U processor
  • NVIDIA® GeForce® 930M graphics
  • 1.000 GB SSHD met flashgeheugen
  • 4 GB werkgeheugen
  • Gecertificeerd voor Dolby Audio™ Premium
  • Intel® Wireless-AC 3165 met geïntegreerde Bluetooth 4.0-functie
  • Ingebouwde HD-webcam en microfoon

Bron afbeeldingen: aldi.medion.com

Wat is uw reactie?
Interessant
50%
Meh...
0%
Wat?
50%
Haat het
0%
Triest
0%
Proost!
0%
Blij
0%
Cool!
0%
Agressie
0%
Lachen
0%
Gaap
0%
Woehoe
0%
Over De Auteur
André Kager
E-Commerce, Online en Internet specialist sinds begin 2003. Ruim 10 jaar ervaring als dienstverlener aan Bedrijven en Consumenten van klein MKB tot Multinationals. Passie voor Wordpress, SEO, Hosting, Online en Internet, E-Commerce en E-mail Marketing. Diensten gemakkelijker maken is king.
3Reacties
  • Christianne Baart
    13 april 2016 op 21:58

    Ik heb dezelfde ervaring, er was geen wifi verbinding te maken. In apparaatbeheer was geen netwerkadapter voor wifi te vinden, alleen die voor de kabel-connectie. Uiteindelijk heb ik op de Intel.com site de driver gevonden, gedownload en geïnstalleerd en daarna werkte het wel. En ook in apparaatbeheer staat de Intel dual band wireless-AC3165 vernoemd.

    • 13 april 2016 op 22:17

      Dat is slim gedaan. Ik was er eigenlijk zover klaar mee dat ik zelf geen zin meer verder had om na zoveel keer herinstallatie en de uitspraak zonder twijfel van de helpdesk over hardware defect er nog tijd in te steken. Die tijd had ik als ik jouw bericht lees beter wel even kunnen nemen. Grote kans dat het mij het inzenden van de notebook gescheeld had. Als ik jouw reactie lees lijkt het mij vrij geloofwaardig dat deze simpele oplossing bij mij ook gewoon gewerkt zou hebben en er waarschijnlijk geen hardware defect is maar een verkeerde drivers issue.
      Wel heel merkwaardig dat de Medion helpdesk, die wel vriendelijk en behulpzaam was, geen andere oplossing kon bedenken dan herinstallatie. Dit kon men daar ook bedenken. Het meest vreemde is dat ze geen oplossing voor het issue hadden, ik heb het, jij hebt het en ik twijfel niet aan dat er meer zijn. Daar hadden ze direct op in moeten spelen m.i.

Geef een Reactie

15 − zeven =