E-Commerce
Nu Gelezen
TIP: KOOP NIET VIA DHGATE.COM!
15

TIP: KOOP NIET VIA DHGATE.COM!

door André Kager3 mei 2014

Misschien heb je wel eens gehoord van DHGate of DHGate.com, een Chinese groothandel. Via deze Chinese groothandelswebsite kunnen consumenten of zakelijke klanten direct inkopen vanuit China. Ik raad dit sterkste af via deze website te kopen. Wil je weten waarom? Lees dan verder.

dhgate.com-chinese-groothandel-doe-het-nietOp www.dhgate.com kun je terecht voor allerlei soorten producten zoals electronica, computers, pda’s, e-readers, notebooks, smartphones, sieraden, gadgets, en veel, veel meer. Allerlei Chinese aanbieders zoals fabrikanten, handelaren en/of particulieren bieden hun producten aan op DHGate.com, de website zelf fungeert eigenlijk als een bemiddelingspartij die partijen bij elkaar brengt. Hierdoor is er een breed, enorm aanbod van voornamelijk nieuw gefabriceerde producten. Veelal aangeboden tegen zeer scherpe prijzen wat het voor ons als Nederlandse consument erg aantrekkelijk maakt om eens een aankoop te proberen.

De website zelf biedt veel mogelijkheden. Bijvoorbeeld een uitgebreide klantenservice en after sales afdeling, uitgebreide betaalmogelijkheden waaronder zelfs IDEAL en een niet goed geld terug afhandeling. De betaling doe je aan DHGate.com en zodra je de ontvangst van het product bevestigt betaald DHGate.com de handelaar uit. Op zich een mooi en transparant systeem dat bovendien voldoende bescherming biedt. Tot zover niets aan de hand dus.

Wat is dan mijn probleem?

Simpel, ik was, inmiddels een paar maanden terug, op zoek naar een voordelige nieuwe mini notebook. Een beetje zoeken bracht mij ook langs DHGate.com. Daar vond ik namelijk tal van notebooks met aardige specificaties en nog betere prijzen. Soms iets verouderde specificaties maar nieuw uit de fabriek tegen prima prijs. Ik besloot na veel onderzoek te gaan voor een kleine 13.3″ Notebook in een “Macbook Pro look a like” ultradunne behuizing. Met uitstekende specificaties zoals voldoende geheugen en HDD, HD Graphics, HD Led, HDMI, 5 uur accutijd en een Mobiel Sim slot. Voor een prijs waar ik bij de Nederlandse groothandels en de bekende merken alleen maar van kan dromen. Voor een klein prijsje kon ik zelfs mijn eigen logo in de behuizing laten drukken.

Wat er allemaal mis is met het geleverde notebook!

Op het aangegeven tijdstip werd het notebook bij mij bezorgd. De notebook zelf zag er prima uit, erg mooi, plat en klein. Het ging ook zelfs aan dus dat viel al reuze mee. Tja, je weet toch niet helemaal wat je moet verwachten natuurlijk. Helaas bleek het Windows OS niet een echte OEM versie te zijn maar de één of andere gekraakte Chinese versie in het Engels, dit terwijl ik een NL Windows 7 versie besteld had. Gelukkig kon ik de taal in het Nederlands omzetten maar een veilig gevoel gaf het niet, ik vertrouwde de Windows versie niet.

Helaas was het notebook erg lawaaierig, te luidruchtig voor een dergelijke kleine notebook. Maar ja, hij was er dus maar in gebruik genomen, ik wou het niet zomaar zonder meer terug sturen. Bij opladen bleek al snel dat slechts tot 50% van de batterijcapaciteit opgeladen werd. Onacceptabel natuurlijk voor een nieuwe notebook. Ook meerdere keren leeg gaan en opnieuw opladen bleef de oplaadcapaciteit slechts 50%. Dit zorgde voor een gebruiksduur van slechts 1.5 uur! Dat is uiteraard niet acceptabel als je af gaat op een maximale capaciteit van 5 uur in de specificaties.

Op zoek naar alle aansluitingen kwam één van de grootste teleurstellingen. Geen mobiele SIM card slot, dus geen mobiel internet mogelijk. Ondanks het feit dat ik juist gekozen had voor een model dat wat duurder was en een sim kaart slot had. Helaas pindakaas geen internet onderweg. Voor mij was dit eigenlijk al voldoende reden om direct van het notebook af te willen. Ik lees de specificaties en dan wil ik hebben wat ik besteld en niet iets tweederangs of ondeugdelijks. Ook de HDMI aansluiting ontbrak.

Ik wilde nu toch wel eens het HD Led scherm in actie zien en dus opende ik webtv van xs4all. Een beetje webtv kijken zou geen probleem moeten zijn voor een nieuwe notebook. Het tegendeel bleek het geval. Niet alleen kon het notebook de webtv kanalen niet eens verwerken, het was een te zware belasting, ook bleek de internetsnelheid van de wifi kaart te instabiel en traag. Een maximale snelheid van 24mb/s voor een zogenaamde Wireless-N kaart is onacceptabel. Gekker nog na een week gebruik hield de Wireless kaart er helemaal mee op.

Terugsturen dus die rotzooi!

De procedure daarvoor op DHGate.com is helder en transparant. Het is eenvoudig om een after sales dispute aan te maken om op die manier de gekochte goederen te kunnen retourneren. Nadat ik dit after sales dispute had aangemaakt kreeg ik snel de autorisatie en het adres voor de retour. De notebook in originele staat gebracht en geretourneerd. Vervolgens duurde het helaas twee weken voordat ik eindelijk de bevestiging kreeg dat ik volledige terugbetaling van DHGate.com zou krijgen.

Daar was ik erg blij en opgelucht over. Ik dacht: “Mooi, dat is opgelost, blij dat ik van die enorme troep, want dat was het, af was.

Maar toen kwam de verkoper: ECBUY Ltd. met een nieuw bericht
Of ik even akkoord wilde geven op een gedeeltelijke creditering want mijn logo stond op het notebook. Daarnaast hadden zij geen gebreken geconstateerd. Het was Chinees fabrikaat, geen merkproduct dus dit was wat ik kon verwachten gaf men aan. Dit was totale onzin, het geleverde notebook had serieuze hardware problemen en was technisch gewoon niet in orde. Als je geen fatsoenlijk product volgens je eigen specificaties kunt maken verkoop het dan niet.

Uiteraard geef ik aan niet akkoord te gaan met gedeeltelijke creditering. Ik heb volledig betaald met echt geld en ik heb geen notebook meer, die is terug. Men reageert vervolgens totaal niet. Ik laat verschillende malen opnieuw weten niet akkoord te zijn met gedeeltelijke terugbetaling en eis mijn geld terug zodat de kwestie kan worden opgelost. Niets gebeurt, geen geld, geen reactie.

Het is inmiddels weken en weken later. Ik heb nog steeds geen geld terug, geen notebook en geen reactie. Ik voel me enorm belazerd, opgelicht en in de maling genomen. Daarom mijn advies:

KOOP NIETS, MAAR DAN OOK HELEMAAL NIETS BIJ DHGATE.COM! HET IS EEN OPLICHTENDE BENDE TERWIJL HET ALLEMAAL DIK IN ORDE LIJKT IS HET DAT ALLERMINST!

Update 30-06-2014:
Lees ook mijn artikel de Nuancering over DHGate.com waarin ik een belangrijke nuancering aanbreng met betrekking tot mijn eerdere negatieve koopadvies voor DHGate.com. DHGate.com zelf lijkt het probleem niet te zijn alhoewel men wat adequater gehandeld had kunnen hebben.

Update 26-2-2015:
Nadat ik mijn geld op mijn DPay account teruggestort had gekregen was ik genoodzaakt opnieuw te bestellen op DHGate.com. Gaf mij de gelegenheid de betrouwbaarheid opnieuw te testen. Dat beviel prima! Inmiddels heb ik zelfs daarna nog enkele andere bestellingen gedaan met positieve resultaten. Ook nog ervaring met de DHGate.com klantenservice die ook datmaal een situatie oploste en ook adequaat. Momenteel raad ik DHGate.com zelfs absoluut aan. Een mening kan veranderen.

Heb jij een YouTube kanaal? Boost je YouTube video!

Zorg dat je YouTube video populair wordt. Geef jouw YouTube populariteit en YouTube views een enorme boost met het Youtube All In One Pakket. Maak nu ook snel jouw YouTube video populair en vergroot de populariteit van jouw YouTube kanaal.

Wat je krijgt met dit pakket: 20.000 kijkers, 50 likes, 15 reacties, 15 abonnees en 10 favorieten voor de prijs van 57 Euro. Enorm veel waarde voor een opvallend lage prijs. Echte, bestaande accounts van echte mensen geven waarde aan jouw video en maken deze populair. Wordt gezien op YouTube, wordt gevonden, wordt interessant, deze service doet het werk voor jou. Jij het filmpje wij helpen met de groei van jouw populariteit en exposure.

Deze service bouwt jouw imago en aanzien verder op, het verbetert jouw ranking in de resultaten op YouTube. Een populaire video wordt gezien en gevonden en zorgt er bovendien voor dat jouw kanaal en toekomstige video´s´ook goed naar voren komen. Mensen zullen jouw video´s´waarderen doordat anderen deze als waardevol en populair hebben aangemerkt.

Bestel Nu Direct of lees meer informatie over het YouTube pakket

Wat is uw reactie?
mmm Liefde
4%
Interessant
29%
Meh...
0%
Wat?
0%
Haat het
17%
Triest
4%
Geluk
0%
Proost!
0%
Blij
0%
Cool!
4%
Agressie
4%
Lachen
13%
Koffietijd
8%
Gaap
13%
Halo
4%
Woehoe
0%
Over De Auteur
André Kager
E-Commerce, Online en Internet specialist sinds begin 2003. Ruim 10 jaar ervaring als dienstverlener aan Bedrijven en Consumenten van klein MKB tot Multinationals. Passie voor Wordpress, SEO, Hosting, Online en Internet, E-Commerce en E-mail Marketing. Diensten gemakkelijker maken is king.
15Reacties
  • 27 november 2014 op 10:52

    Toevallig bestel ik regelmatig via DHgate.com. 2x gehad dat iets niet aankwam maar toen kreeg ik gewoon m’n geld terug of een vervangend product. Het hangt ook wel ervanaf wat je besteld hoe de kwaliteit is natuurlijk. De kwaliteit is gewoon minder dan die van europese producten, maar dat lijkt me wel logisch als je op zo’n website besteld. Ik heb wel eens een mp3spelertje daar besteld en daar was op zich niks mis mee, maar de batterij was wel veel sneller leeg. Dat accepteer ik dan want het kost ook geen drol 🙂

    Mijn tip: Bestel geen notebooks, computers, computer hardware, blenders, koffiezetapparaten of andere technische apperatuur of iets anders boven de 50 euro bij dhgate. Voor kleine spullen is het het riscio wel waard en ik ben met 80% van de items die ik bestel super tevreden terwilj het me meer dan 50% in de prijs heeft gescheeld. Ik heb alsnog veel meer kunnen kopen voor veel minder geld, maar je moet gewoon weten dat niet alle producten op de site even goed zijn.

    • 28 november 2014 op 09:42

      Mijn ergernis kwam voornamelijk voort uit het feit dat het geleverde product echt bagger was en ondanks toegezegde terugbetaling die na weken nog altijd niet volgde. Uiteindelijk na diverse live chat contacten en e-mails kreeg ik begin juli eindelijk mijn geld volledig terugbetaald. Dat duurde dus wel enkele maanden, maar uiteindelijk wel opgelost. Binnenkort ga ik maar eens een paar rectificerende artikelen plaatsen. Ze zijn wel goed bereikbaar en de nazorg is er wel. Ik kreeg mijn geld terugbetaald in de DHPay account en moest dus wel opnieuw bestellen… Toen bestelde ik een Zopo ZP998 smartphone, boven jouw aanbevolen $50 grens :-). Dat is echt een geweldige koop, de Zopo is een echte aanrader, topkwaliteit, overigens ook in NL verkrijgbaar. Van het resterende bedrag een ander toestel besteld waarvoor ik een foutief product geleverd kreeg (clone van S5). Die situatie is wel redelijk snel afgehandeld, netjes mijn geld terug gehad. Vervolgens nog maar een Zopo ZP998 besteld omdat deze zo goed is. Inmiddels heb ik weer meer vertrouwen en toch een paar nieuwe ordertjes geplaatst voor headsets. Je hebt helemaal gelijk, je stelt qua kwaliteit de verwachting wat omlaag bij en dan hopen dat het meevalt. Vaak valt het ook mee maar de bestelling met de notebook was echt dramatisch. Dank voor je feedback.

  • Ruud
    20 december 2014 op 08:28

    Bij mij 2 keer bested en betaald maar nooit geleverd gekregen
    Verkoper zegt opnieuw op te sturen zodat ik geen dispuut meer kan aanmaken omdat de tijd verlopen is

    grt
    Ruud

    • 30 december 2014 op 20:50

      aaah Ruud, late reactie van mij. Vervelend dat je nu geen dispute aan kan maken dankzij zo’n “slimmigheidje” van een verkoper. Maar, laat je niet kisten. Ze hebben een mooie live chat optie op de site staan. Die vind je door in te loggen in MyDHGate en dan linksonder te klikken op live chat. Leg daar maar eens uit wat voor flauwekul die verkoper flikt en ik vermoed dat ze het alsnog oplossen en die verkoper overrulen. Misschien moet je wel blijven aanyhouden via live chat maar tja, het is jouw geld en dat wil je natuurlijk terug of je product. Met het notebook probleem dat ik had heb ik ook vele malen aangedrongen via live chat en uiteindelijk na meer dan 5 maanden had ik mijn geld terug. De verkoper werd gewoon overruled. Later had ik van het teruggekregen geld een teleffon besteld die verkeerd geleverd werd en ook dat werd terugbetaald en de foutieve telefoon kon ik houden.
      Ik moet eigenlijk binnenkort ook maar eens iets positiefs schrijven over DHGate. Want, ondanks een erg slechte ervaring heb ik inmiddels ook goede ervaringen. Bijvoorbeeld twee geweldige waterdichte, stofdichte bluetooth headsetjes voor tijdens het sporten, fantastisch voor € 11.

  • 26 februari 2015 op 21:31

    Update:
    Inmiddels verschillende nieuwe ervaringen met DHGate.com. Voornamelijk positieve ervaringen, qua levering, product en klantenservice. Opnieuw een ervaring met de klantenservice gehad die ditmaal opnieuw oplossing brachten maar ook snel en adequaat. Inmiddels ben ik zelf fan van DHGate.com en heb ik mijn mening bijgesteld, geen negatief koopadvies meer. Op DHGate.com kun je betrouwbaar winkelen bij Chinese handelaren.

  • 7 juni 2015 op 08:16

    Al verschillende orders op DHgate geplaatst en vrij tevreden.
    Maar ditmaal werd mijn order per vergissing door post.nl teruggestuurd naar de verkoper.
    Dus vraag ik full refund voor dit order aan DHgate….en dan begint het circus…..ben al meer dan een maand over en weer aan het mailen om men geld
    terug te krijgen op mijn account….er is een arbitration team mee bezig….een resolution team….alleen er komt geen schot in de zaak
    Ben benieuwd op het verder verloop….anders ben ik 500USD armer en heb ik er lucht voor in de plaats gekregen

    • 7 juni 2015 op 08:35

      Tip probeer het eens via de live chat optie log in op je dh gate account en dan zie je links onder de life support optie gewoon verschillende male proberen hierop bij mij erg goed succes

    • 11 juni 2015 op 22:52

      Uiteindelijk zul je toch iets van bewijs hebben dat het is teruggestuurd neem ik aan? Dat moet je kunnen overleggen en dan is de deal rond denken wij samen vermoed ik. Waarschijnlijk houdt de verkoper het tegen of houdt de boel op. Dat was in mijn situatie in elk geval het geval. Toen ben ik gewoon steeds via de live chat optie de sales mensen gaan benaderen en die zorgden uiteindelijk dat het after sales dispute werd opgelost en zoals afgesproken uitbetaald. Bij mij duurde het ook lang en dat zorde voor veel ergernis maar uiteindelijk kreeg ik mijn geld. Daarna ben ik toch weer opnieuw gaan bestellen en zeker naar tevredenheid. Ik heb een paar geweldige artikelen via DHGate gekocht. Hoop dat je het succesvol kunt afronden!

  • Anna
    21 februari 2016 op 19:55

    Ik heb net mijn refund terug voor een Iphone 5S die ik bij DH Gate had gekocht, De Iphone werkte niet goed, scherm stoorde, de telefoon rammelde, gewoon kapot dus. Refund na (VEEL) gedoe terug gekregen maar de verzendkosten (25euro) krijg ik terug in de vorm van een coupon die ik kan besteden in de webshop bij een bestelling vanaf 200 Dollar.. Oplichters

    Wel wil ik nog even zeggen dat de klantenservice mij goed geholpen heeft toen de verkoper moeilijk begon te doen.

    • 21 februari 2016 op 21:32

      Merkwaardig dat de verzendkosten niet ook gewoon uitbetaald worden. Het is niet zo dat je niet tevreden bent gewoon ondeugdelijk product. Gelukkig zijn er voor die coupon op DHGate wel allerlei leuke items te vinden die wel deugdelijk zijn.
      Tip: Als je nog eens op DHGate shopt, shop dan met “free shipping” en evt. met selectie DHL/TNT/UPS/Fedex. Dan betaal je alleen het product en is vaak voordeliger.
      Tip2: Weg met die Samsung S5 nep zooi. Ik heb er ook ééntje, verkeerd, geleverd gekregen en vond het bagger. Als je echt High-End Chinese smartphones voor een scherpe prijs maar MET de garantie van Nederland wil van 2 jaar, kijk dan eens naar Zopo. Zopo Benelux is importeur van Zopo in NL en geeft 2 jaar garantie op toestellen met spectaculaire specificaties en prijs, http://www.zopobenelux.nl/. Mijn dochter heeft een Speed 7 die nu 199 kost en zelf heb ik een ZP920. De nieuw te lanceren Speed 8 is ook weer enorm onderscheidend.
      Leuk dat je reageerde. Zelf heb ik op DHGate dus ook gemerkt dat er irritante verkopers zijn maar dat DHGate toch uiteindelijk voor ons als klant opkomt.

    • Marina
      19 mei 2017 op 18:31

      Ik had een lange jurk besteld voor mijn kleindochter voor trouw betaal 67.78 euro en tot heden nog niet ontvangen nu moet ik dringend een kleedje zoeken voor de trouw
      Probeer een mail te sturen voor een klacht lukt gewoon niet weet niet wat ik moet doen 😠😠😠
      Marina

  • Michel
    9 september 2016 op 14:52

    KOOP NIET VAN DH GATE. OOK IK BEN OPGELICHT!

    ik – en zovel ik weet al minimaal 4 mesen in mijn omgeving hebben problemen met DGH gate.
    1) sending duurt erg lang
    2) ze beloven gartis verzending, maar als je pakketje komt ophalen op het postkanottor moet je invoerrechten en de BTW betalen, Dat is normaal, maar daat komt dan ook nog eens iets van 15 euo handelinge- en administratiekosten bij!
    3) veel producten zijn van matige kwalitteit . bij klachten vragen ze het product op te sturen. Dat kost minimaal 20 euro. ( zel zeggen dat het een paar dollar is, maar dat niet zo). zo proberen ze de eerste klachten te ontwijken.
    4) Ht duurt weeeken totdat je iets hoort, en als je een dzgn. ‘Dispute” opent, zeggen ze dat de trtijd verloopen is.

    kortom: als je het product krijgt en het wekt goed, dan is er niks aan de hand, maar anders kan je naar je centen fluiten!!

    • 12 september 2016 op 13:02

      Goed dat je reageert, jammer van je ervaringen.
      1. Als je voor gewone post bijv. “China post” als verzending kiest kan het inderdaad (erg) lang duren. Tot wel 30-40 dagen. Maar dat is bij DHGate overigens niet anders dan bij Lightinthebox of AliExpress. Mijn ervaring is dat via DHL of TNT het vaak verrassend snel gaat.
      2. Dit kunnen we helaas DHGate niet verwijten maar ligt aan onze eigen overheid en pakketdiensten die het pakket invoeren. Ook ik had laatst een pakketje via PostNL (TNT) dat mij niet alleen de BTW en invoerrechten kostte maar ook die handelingskosten. Voor mij ook een grote ergernis, vooral die handelingskosten want ze worden al betaald voor het verzenden van het pakket dus dat vind ik vrij onbehoorlijk van de pakketdiensten.
      Belangrijk om in overweging te houden is dat de douane zendingen aan je adres vaker zal onderwerpen aan inspectie wanneer je regelmatig pakketten uit bijv. China ontvangt. De kans dat bij frequente zendingen je zending onderschept zal worden is groter. Of dat 100% feitelijk is durf ik niet te beweren die indruk heb ik zelf in elk geval wel en daarin sta ik niet alleen.
      3. terugsturen moet je inderdaad zoveel mogelijk vermijden want dat is inderdaad verre van goedkoop om iets naar China te sturen.
      4. Als je te lang moet wachten op reactie van een verkoper dan moet je een dispute openen, daar moet je niet lang bijv. 2 dagen max, mee wachten. Verkopers op DHGate hebben volgens mij nog wel eens moeite met after sales of kennen dat begrip niet. DHGate zelf handelt vaak een dispute wel snel af.

      Voor electronica zoals bijv. smartphones zijn er inmiddels ook Chinese websites die EU-Direct leveren vanuit EU warehouse. Op die manier kun je de BTW en invoerrechten alsnog omzeilen doordat je niet in China maar direct in de EU besteld en vanuit EU beleverd wordt. Voorbeeld hiervan is http://www.honorbuy.com/ en https://www.ibuygou.com/.

  • barry
    21 mei 2017 op 17:29

    Hahahahahaha André

    Wat ben jij geinig met jouw 14 (toen 12) jaar e-commerce ervaring.. ” Koop nooit maar dan ook echt nooit bij DHGATE! ”

    vervolgens zie ik jou later in de reacties met ander commentaar over dhgate.

    • 21 mei 2017 op 20:22

      Nou je hebt zelf in elk geval het buskruit niet uitgevonden want rekenen lukt nog niet zo. 2014 – 2003 = 11 en geen 12.

      En ja inderdaad ik heb voortschrijdend inzicht, zeker. Ik kan op mijn mening terugkomen, dat ga ik niet uit de weg. Daarom heb ik het oorspronkelijke artikel ook behoorlijk aangepast. Waardoor je ziet dat het niet meer uitsluitend een negatief koopadvies is maar dat ik ook wel degelijk goede ervaringen heb. Inmiddels meer positieve dan de toch ook verschillende negatieve ervaringen. Die netbook dat was echt ranzig maar, uiteindelijk, uiteindelijk kreeg ik dus wel mijn geld terug in de vorm van tegoed. Door het tegoed was ik genoodzaakt nieuwe producten te bestellen en dus nieuwe ervaringen op te doen. Dit artikel heb ik bewust aangepast met updates zodat lezers een weloverwogen keuze kunnen maken en ook zich bewust zijn dat een site als DHGate toch wel degelijk after sales dekking biedt. Het is een veel gelezen artikel en daarom blijft het ook onveranderd.

Geef een Reactie

10 − twee =