Actueel
Nu Gelezen
Facebook in januari massaal dumpen?
0

Facebook in januari massaal dumpen?

door André Kager18 januari 2015

Ik vraag me regelmatig af met wat voor soort maatregel Facebook zich nu wel in het eigen wilde vlees snijdt. Ze lijken zich wel alles te kunnen veroorloven bij Facebook.

Hupsakee even de algemene voorwaarden aanpassen en voila, klaar. Nu kan Facebook alle gegevens van haar gebruikers lekker vrijuit gebruiken voor de doeleinden waarvoor Facebook die goed acht. Dus binnenkort de schilder om de hoek in een gerichte commercial aan bezoekers in de buurt op Facebook over Flexa verf. Of de timmerman uit de straat afgebeeld bij een op jou gerichte reclame van Black&Decker. Maar, het kan enger, namelijk: JIJ afgebeeld bij een ranzige reclame van een dating site op Facebook.

Als je dat wilt moet je gewoon ook na Januari 2015 lekker doorgaan met gebruiken van Facebook!

Want hoe schokkend je het misschien ook vind, dat is wel wat er zeer waarschijnlijk gaat gebeuren. Het is niets waar je toestemming voor hoeft te geven, dat doe je al impliciet doordat je na januari 2015 Facebook gebruikt. Eerst zou het ingaan op 1-1-2015 maar die ingangsdatum is verschoven naar 1-2-2015. Wie per dan nog altijd Facebook gebruikt accepteert daarmee dus stilzwijgend de nieuwe, verregaande voorwaarden van Facebook. Hoe ongelooflijk ook, je geeft dan praktisch al je rechten op alles wat je op Facebook plaatst af aan Facebook. Ze mogen lekker vrijelijk grasduinen in je foto’s, berichten en video’s om te kijken of er iets tussen zit dat ze voor een door Facebook hoger geacht doel kunnen gebruiken. Lees: commercieel doel.

Nog altijd verbaas ik mij erover dat iedereen dit maar klakkeloos accepteert en laat gebeuren. Geen overheid die ingrijpt in ons land of in Europa op de Duitse overheid in. En dat terwijl de nieuwe voorwaarden toch ver indruisen tegen heel erg veel van onze privacy rechten. Rechten waarvoor lang is gestreden in Europa, zomaar opgegeven aan de één of andere obscure mondiale Amerikaanse molog genaamd Facebook. En voor welk doel? Uitsluitend voor het goede doel dat Facebook heet.

Je kunt, als je wilt, echt stoppen hoor met Facebook! Geen kunst, gewoon je account verwijderen. That’s it!

Waarom zou je deel uit willen maken van een partij die alles van jou wil weten, alles van jou wil hebben zonder daar een echte tegenprestatie tegenover te stellen? Goed, ze stellen een prachtig social media platform beschikbaar op internet, toegegeven. Maar ondertussen kopen ze allerlei andere platforms op die jij ook gebruikt zoals Whatsapp, Instagram en andere platforms. Dat alles om meer van je te weten en te zorgen dat je zoveel mogelijk screentime hebt via applichaties en sites van Facebook. Denk jij dat een simpel statement in je tijdlijn helpt en zorgt dat Facebook jouw foto’s niet gebruikt? Forget it, dat doen ze niet. Alles waarmee ze commercieel resultaat kunnen behalen kunnen en zullen ze waarschijnlijk gebruiken. En, het ergste, dat wordt alleen maar erger naarmate het meer geaccepteerd wordt.

Alleen de voorwaarde al dat je in eerste instantie als je het wilde aanvechten je maar naar een Amerikaanse rechter moest gaan. Facebook had zelfs de rechtbank al voor je aangewezen. Dan kom je toch niet meer bij. Tenminste als het niet waar zou zijn.

De stekker kan er zo uit, denk maar eens aan Hyves!

We hadden in Nederland enkele jaren terug een prachtig social media platform: Hyves. Je hoorde er niet bij als je geen Hyves had, iedereen had het. Hyves floreerde ongekend. Toen kwam er Facebook en moest ineens iedereen over op Facebook. Facebook, eigenlijk een erg vergelijkbaar systeem als Hyves maar misschien is Facebook zelfs wel beperkter, nam de populariteit van Hyves over. Hyves als social media platform en als merk stierf een erg snelle, kostbare dood. Kostbaar doordat de Telegraaf kort voor de inzet van de ondergang Hyves voor een aanzienlijk bedrag had overgenomen.

Van mij mag Facebook direct Hyves achterna nu ze zo met haar gebruikers denkt te moeten omgaan. Het is ver verwijderd van haar oorspronkelijke start: het studenten smoelenboek online. Inmiddels gaat het uitsluitend om pegels.

Wat mijn verbazing wekt is dat mensen hun schouders erover ophalen en denken het zal wel als het over de nieuwe voorwaarden gaat. Dat terwijl het een verregaande inbreuk op je privacy en persoonlijk leven kan hebben. Mensen denken, die voorwaarden, die lees ik volgende week wel. Ook ik dacht zo en ook ik heb ze niet helemaal gelezen. Maar ik heb me er wel in verdiept en ik weet wel dat het niet goed voor me is die nieuwe voorwaarden. Mensen denken dat ze niet zonder Facebook kunnen, willen niets missen, erbij horen. Ik ben ervan overtuigd dat het zonder kan. Jammer genoeg moeten we dan ongetwijfeld snel weer over op een nieuwe Facebook kloon om met onze tijd mee te gaan.

Wat is uw reactie?
mmm Liefde
0%
Interessant
0%
Meh...
0%
Wat?
0%
Haat het
0%
Triest
0%
Geluk
0%
Proost!
0%
Blij
0%
Cool!
0%
Agressie
0%
Lachen
0%
Koffietijd
0%
Gaap
0%
Halo
0%
Woehoe
0%
Over De Auteur
André Kager
E-Commerce, Online en Internet specialist sinds begin 2003. Ruim 10 jaar ervaring als dienstverlener aan Bedrijven en Consumenten van klein MKB tot Multinationals. Passie voor Wordpress, SEO, Hosting, Online en Internet, E-Commerce en E-mail Marketing. Diensten gemakkelijker maken is king.
Reacties

Geef een Reactie

negen − 3 =