Actueel
Nu Gelezen
Hoe zit dat eigenlijk met de berichtenbox van Mijn.Overheid.nl? Mag deze af en toe werken soms?
0

Hoe zit dat eigenlijk met de berichtenbox van Mijn.Overheid.nl? Mag deze af en toe werken soms?

door André Kager14 april 2016
Berichtenbox van Mijn Overheid is niet betrouwbaar, een bekend probleem aldus de belastingdienst medewerker. Hoe bizar is dat?

Wat is dat toch met de overheid en ICT projecten. Is de berichtenbox van Mijn Overheid welke wij van de belastingdienst allemaal moeten gebruiken nu ook weer zo’n toonbeeld van hoe dergelijke projecten altijd vreselijk mis gaan?

Erger nog is de nonchalante houding van de belastingdienst medewerker die eigenlijk schouderophalend zegt “wij kunnen er niets aan doen”. En dat terwijl de belastingdienst straks met iedere burger via dit digitale loket communiceert.

Mij verbaasd het in elk geval enorm als ik zojuist met een medewerker van de belastingdienst spreek die mij veel te laks en gemakkelijk is. Ik bel de belastingdienst omdat ik van de (binnenkort voormalige) blauwe brieven brigade een brief had verwacht per post en in mijn berichtbox op Mijn.Overheid.nl op uiterlijk 09-04-2016. Uit ervaring weet ik dat dit soort berichten door de belastingdienst vaak al ruim voor de dagtekening verzonden worden dus ik had het dan ook al een dag of tien terug verwacht. Helaas, ingelogd in mijn berichtenbox zag ik daar nog altijd niet het bericht van de belastingdienst tot mijn verbazing. Ook per post heb ik nog steeds niets ontvangen.

“Oh, maar dat gebeurt veel vaker hoor” &
“De laatste tijd was het wel een stuk minder en ik dacht dat het over was” &
“Maar wij hebben daar geen invloed en zicht op, dat is een andere organisatie” &
“Ik kan het nu alleen maar per post sturen niet mailen” zomaar wat snelle en gemakkelijke uitspraken in het telefoongesprek

Wat? Mag ik niet gewoon van de belastingdienst, de overheid, verwachten dat wanneer zij een uitgebreid systeem voor digitale communicatie (Berichtenbox) optuigen dat perfect werkt vraag ik mijzelf hardop af. Hoe kan het dat als de belastingdienst met iedereen digitaal wil communiceren via de berichtenbox dat ik daar niet gewoon op kan vertrouwen dat ik “aan mij verzonden berichten” ook daadwerkelijk ontvang en kan verwerken. De bovenstaande uitspraken die als reactie op mijn vragen in het telefonisch contact werden gedaan sterken mij echt niet in het vertrouwen dat de belastingdienst, de overheid, lekker bezig zijn. Integendeel, verre van dat. En hoe kan het dat de belastingdienst medewerker mij wil wijsmaken dat er een andere organisatie achter zit? Dat is totale nonsens! De belastingdienst is de overheid en het systeem is van de overheid. Bij mijn weten komt het initiatief zelfs van de belastingdienst en kunnen tal van andere (semi)overheidsorganisaties en publieke organisaties er gebruik van maken.

De laatste prangende vraag die ik heb is de volgende. Hoe kan het dat je een digitaal systeem voor communicatie optuigt zoals de berichtenbox je dan als belastingdienst gewoon beweert dat je een “verzonden bericht” niet opnieuw kan verzenden. Dus het is de ontwikkelaars van de berichtenbox niet eens gelukt om een knop/functie te maken om een eerder verzonden bericht opnieuw te verzenden, desnoods aangemerkt als kopie. Geniaal gewoon, je schaft de blauwe brief af maar als er een kopie van een bericht nodig is dan stuur je dat niet in de berichtenbox maar moet het ineens wel per reguliere post. Hoe modern is dat?

Denk je eens in wat het doel van de berichtenbox eigenlijk was…

Eigenlijk wilde de overheid, de belastingdienst, nu al volledig digitaal communiceren met haar burgers! De blauwe envelop had al verdwenen moeten zijn maar dat is, gelukkig dan maar, toch nog uitgesteld. Het is mij wel duidelijk dat de blauwe brief voorlopig niet kan verdwijnen. Simpelweg niet omdat de Berichtenbox waarop iedere burger over moet niet stabiel werkt en daarmee onbetrouwbaar is.

En hoe zit het dan, als ik als burger een brief van de belastingdienst niet ontvang in mijn berichtenbox, mag ik dan zelf bewijslast aandragen als ik te laat ben? Of mag ik dan wel fijn opdraaien voor mogelijke extra kosten doordat ik als burger niet op tijd kan reageren?

Belastingdienst doe er iets aan. Wil je dat iedereen over gaat op jouw berichtenbox zorg dan dat het werkt! En wij als burger op de berichtenbox kunnen vertrouwen!

Wat is uw reactie?
Interessant
0%
Meh...
0%
Wat?
0%
Haat het
0%
Triest
0%
Geluk
0%
Proost!
0%
Agressie
0%
Lachen
0%
Koffietijd
0%
Gaap
0%
Woehoe
0%
Over De Auteur
André Kager
E-Commerce, Online en Internet specialist sinds begin 2003. Ruim 10 jaar ervaring als dienstverlener aan Bedrijven en Consumenten van klein MKB tot Multinationals. Passie voor Wordpress, SEO, Hosting, Online en Internet, E-Commerce en E-mail Marketing. Diensten gemakkelijker maken is king.
Reacties

Geef een Reactie

15 − 10 =