Actueel
Nu Gelezen
Het leerlingenvervoersdrama dat Klomp Groepsvervoer heet
9

Het leerlingenvervoersdrama dat Klomp Groepsvervoer heet

door André Kager29 augustus 2014

Hoe waarschijnlijk is het dat een taxi/vervoersbedrijf uit Ede (Gelderland) het leerlingenvervoer in uw woonplaats organiseert? Woont u in de gemeente Schagen dan is die kans te beantwoorden met 100%! Jazeker, een vervoersorganisatie uit Ede laat hier in de kop van Noord-Holland de taxibusjes voor het leerlingenvervoer rond rijden.

Het is voor wie het objectief beschouwd de waanzin ten top. Van alle inschrijvende bedrijven wordt nota bene Klomp Groepsvervoer verkozen om hier in onze mooie gemeente het leerlingenvervoer te doen. Om het even te duiden met een Geografische noot: Ede ligt in Gelderland op 140km vanaf Schagen. U kunt zich vast wel een voorstelling maken van de deskundige kennis van en bekendheid met ons gebied van de planners en medewerkers van Klomp Groepsvervoer uit Ede. In feite is dat één van de bedroevendste punten.

Het verleden van leerlingenvervoer in Schagen
Ok, ik geef direct toe dat het in het verleden met het leerlingenvervoer in de gemeente Schagen ook bepaald niet al te best ging. Een vervoerder die failliet ging en een andere vervoerder die daarvan profiteerde en ook niet al te best werk leverde. Nee, dat was ook lang geen pretje. Maar om Klomp Groepsvervoer nu als een verbetering te kunnen zien, dan is er nog heel veel werk te verzetten onderweg. Zouden er in de omgeving geen vervoersbedrijven zijn die dit leerlingenvervoer maar wat graag gedaan hadden voor een redelijke prijs? Me dunkt, jazeker.

Klomp maakt het bont met de planning
Vorig jaar, in het eerste contractjaar van Klomp Groepsvervoer in de gemeente Schagen, klomp-groep-logo[1]maakten wij al kennis met de planning van Klomp Groepsvervoer. Een bijzonder onderdeel, een merkwaardig idee over logische routes en efficiency. Ik zal hierover nog eens in een andere post schrijven want dat is echt een bizar en lachwekkend verhaal (achteraf). Nu herhaalt men dezelfde fouten die men eerder maakte gewoon opnieuw.

De situatie
Mijn dochter gaat naar de Kameleon in Julianadorp om Eureka onderwijs voor hoogbegaafden te vormen. Een selecte groep kinderen uit de gemeente Schagen gaat daar tevens naar toe en maakt gebruik van leerlingenvervoer. Men meende juist te plannen en deze kinderen in te delen met andere kinderen die naar een school op Noorderhaven in Julianadorp gaat. Op zich logisch zou je denken. Ware het niet dat de kinderen van de Kameleon zodra ze uit school en opgehaald zijn vervolgens eerst een half uur staan te wachten tot deze kinderen uit zijn voor ze thuis gebracht worden.

Inmiddels is er niet meer slechts één busje dat bij de Kameleon komt aanrijden maar twee (2)! Deze twee busjes van Klomp Groepsvervoer halen bij de Kameleon beide kinderen uit de gemeente Schagen op, het ene busje 5, het andere 3. Vervolgens rijden ze doodgemoedereerd achter elkaar aan naar Noorderhaven om daar eens fijn een half uur te gaan staan wachten. Werkelijk onbegrijpelijk, hoe stom kun je zijn als planner. Als je een busje hebt met 8 plaatsen en er gaan 8 kinderen uit de plaatsen Schagen en Schagerbrug, naast elkaar, naar één en dezelfde school dan zorg je toch dat er één busje rijd? Dat hoeven toch niet verschillende ouders je te zeggen? Sterker nog, ouders hoeven zich daarover toch niet te beklagen bij de gemeente zodat die een spoedopdracht tot verstandig nadenken aan de planning van Klomp Groepsvervoer geeft? Nou, wel dus.

Als je hierbij dan nog eens extra optelt dat beide busjes in één en dezelfde straat in Schagerbrug moeten zijn om kinderen op te halen en uit te stappen dan wordt een ongeloofwaardig verhaal.

Communicatie met Klomp Groepsvervoer? Hoezo?
Als positief ingestelde en welwillende ouder ga je dan proberen contact te zoeken met Klomp Groepsvervoer. Gezien ervaringen van vorig jaar heb ik dit direct per e-mail gedaan zodat ik later dingen kan overleggen. Een automatische e-mail beantwoorder meldt mij het goede nieuws, binnen twee werkdagen mag ik reactie verwachten. Echter alles wat komt, een inhoudelijke reactie is het niet. Inmiddels zijn we meer dan een week verder, heb ik drie keer gemaild maar nog geen enkel inhoudelijk antwoord mogen ontvange. Onbegrijpelijk want mijn voorstel was nog wel zo logisch toen ik hoorde dat er 8 kinderen van en naar de Kameleon zouden worden vervoerd, namelijk: Laat één busje rijden voor deze kinderen van de Kameleon. Moeilijker kan en hoeft het niet te zijn. Het beperkt de reistijd, ontlast de kinderen, veraangenaamt de reis, verlaagt kosten, verkort de rit en is efficiënt.

Staan mijn ervaringen op zichzelf?
Nee, zeker niet. Ik ben met verschillende andere ouders in contact om betere vervoersregeling voor onze kinderen te regelen. Elke ouder die ik er over spreek heeft dezelfde ervaring van niet reageren, tot verbazing, ergernis en irritatie.

Ik krijg intussen sterk de indruk dat Klomp Groepsvervoer geen enkele zin heeft om op communicatie te reageren, ik vind dit een misplaatste en arrogante houding. De opdracht van de gemeente is binnen, de centen worden betaald. Maar waar is het respect naar de betrokken kinderen? Om over de ouders nog niet eens te spreken. Ik hoop dat Klomp Groepsvervoer snel gaat beseffen wat hun opdracht en taak is en waar zij hun inkomsten vandaan halen. Het zijn de kinderen waarvoor zij rijden en wiens belang zou moeten prevaleren.

De volgende delen ook lezen?

Lees ook Deel 2 en Deel 3 van het leerlingenvervoersdrama dat Klomp Groepsvervoer heet:
Deel 2
Deel 3
Of lees over de communicatie van Klomp Groepsvervoer of andere artikelen over Klomp Groepsvervoer.
Wat is uw reactie?
mmm Liefde
0%
Interessant
33%
Meh...
0%
Wat?
0%
Haat het
0%
Triest
33%
Geluk
0%
Proost!
0%
Blij
0%
Cool!
0%
Agressie
33%
Lachen
0%
Koffietijd
0%
Gaap
0%
Halo
0%
Woehoe
0%
Over De Auteur
André Kager
E-Commerce, Online en Internet specialist sinds begin 2003. Ruim 10 jaar ervaring als dienstverlener aan Bedrijven en Consumenten van klein MKB tot Multinationals. Passie voor Wordpress, SEO, Hosting, Online en Internet, E-Commerce en E-mail Marketing. Diensten gemakkelijker maken is king.
9Reacties
  • M. Tigchelaar
    9 december 2014 op 06:37

    Vooral de communicatie. (geen). Ze bellen niet terug. Op het klachtencontact formulier reageren ze niet. Is na twee jaar je geduld op en wordt je boos dan ben jij degene die niet spoort. (Gezegde: je bereikt meer met honing dan met azijn, gaat hier niet op).Er is voor de regio Noord Holland een nieuwe planner, volgens mij zet deze meneer zich wel in voor de leerlingen. Maar twee jaar lang alleen maar drama. Mijn zoon gaat naar Schagen zit soms meer dan anderhalf uur in het busje. Het is zo erg voor onze kinderen, het is gewoon een hele werkdag van 7.15 te 15.45. Na een paar weekjes zijn ze rot af. En is de bank zijn favoriete plek.

    • 30 december 2014 op 20:44

      Hoi, erg vervelend om te lezen maar blij dat je reageert. Goed om je verhaal en je ervaring te delen dat helpt uiteindelijk hoop ik ook anderen in de wetenschap dat zij niet alleen deze ervaring(en) hebben. Misschien kan ik je helpen zaken op te lossen door ze aan de juiste persoon bij Klomp Groepsvervoer aan te bieden. Enkele weken geleden zijn namelijk twee heren van Klomp Groepsvervoer bij mij op gesprek geweest naar aanleiding van berichten in het Noord-Hollands Dagblad en de artikelen op mijn site. Een hoop complimenten verder voor mijn blog vroeg men mij om de communicatie te onderhouden en klachten of problemen over te dragen. Zij geven aan dat ze zaken echt anders, positief willen aanpakken en slechte ervaringen willen wegnemen. Je bent van harte welkom om je onderbouwde ervaringen met motivatie aan mij te e-mail zodat ik voor je kan bemiddelen. Voor mijn e-mailadres zie “contact opnemen”. Sorry voor de late reactie dit is vanwege ziekte en wat gebrek aan tijd hier en daar.

  • chauffeur
    1 mei 2015 op 21:23

    ook in friesland heeft klomp t vervoer het is een drama,en naar ons chauffeurs word niet geluisterd ik moet b,v 40 km voor een route terwijl daar een bus staat die hier heen moet

    • 11 juni 2015 op 22:56

      Dat zijn geluiden die ik herken, een veel gehoord en ervaren fenomeen. Maanden terug heb ik een goed gesprek gehad met mensen van Klomp Groepsvervoer en zij waren echt gemotiveerd om dingen te veranderen en vooral verbeteren. Naar mijn indruk is het in onze regio daarna ook beter gegaan. Het is te hopen dat ze het allemaal alsnog onder controle krijgen, zowel voor de chauffeurs als ook de gebruikers. Sterkte en bedankt voor je reactie!

  • Herman
    3 juni 2015 op 17:04

    Persoonlijke vete, zitten we niet op te wachten. Breng gewoon zelf je kind naar school (zoals de overgrote meerderheid van de burgerbevolking). Ga gewoon eens bij je gemeente klagen, die willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten met de aanbesteding.

    • Brenda
      12 juni 2015 op 10:44

      Beste Herman,
      Persoonlijke vete? Het is een bedrijf geen persoon, een bedrijf hoort zich gewoon professioneel op te stellen, en daadkrachtig te handelen. Als het bedrijf, en blijkbaar zijn chauffeur Herman, problemen heeft met dat de gemeente voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, dan moet het bedrijf naar de gemeente om te klagen. Hier zouden de kinderen die je dient als bedrijf niet onder mogen lijden. Dat er eerder 2 busjes reden, is alles behalve logisch. Alle kinderen van deze basisschool paste ook in 1 busje.
      En dat je dan zelf je kinderen maar naar school moet brengen omdat het gros van de mensen dit doet, slaat natuurljk nergens op. Als een gemeente jou de mogelijkheid geeft dat je dit niet zelf hoeft te doen, is dat vele malen makkelijker voor ouders. Er zijn namelijk mensen, jaja je zult het niet geloven, die meer dan 1 kind hebben, en dus ook de andere kinderen naar school moeten brengen, die wel gewoon in hun woonplaats naar school kunnen.
      Maar Herman, blijkbaar voel jij je persoonlijk aangesproken als het over de slechte service gaat van dit bedrijf, misschien moet jij eens met je baas gaan praten dat het zoveel makkelijk kan. En mocht je toch perongeluk niet in dienst zijn van dit bedrijf, dan ben ik toch wel reuze benieuwd waar jij je expertise vandaan haalt betreffende de gemeente. Mvg Brenda, en moeder die zo blij is dat ik wel in de mogelijkheid ben mijn kind iedere dag zelf naar school te kunnen brengen, omdat ik toevallig woonachtig ben in de woonplaats waar Eureka gevestigd is.

    • 12 juni 2015 op 17:12

      Beste Herman, ik heb je bericht geaccepteerd zodat anderen kunnen zien hoe kortzichtig, stompzinnig en aanmatigend je reactie is. Ik heb inmiddels begrepen dat je reactie op persoonlijke titel en niet uit naam van Herman als chauffeur werkzaam bij Klomp Groepsvervoer is. Gelukkig maar, want als je reactie uit naam van Herman als chauffeur bij Klomp Groepsvervoer was zou het helemaal schandelijk zijn. Maar, ik begrijp, je bent twee personen. De ene persoon is Herman en de andere persoon is Herman als chauffeur leerlingenvervoer bij Klomp Groepsvervoer.

      Voor alle duidelijkheid voor mij is er één persoon, je schrijft dit als Herman, chauffeur leerlingenvervoer bij Klomp Groepsvervoer. Ik maak daar geen onderscheid in, omdat dat er niet is.

      Er is geen persoonlijke vete, ik begrijp ook niet hoe je dat hebt kunnen lezen in mijn artikelen over Klomp Groepsvervoer beste Herman. Wel is er veel ergernis. Van mij, van veel andere gebruikers van leerlingenvervoer en zelfs van medewerkers van Klomp Groepsvervoer. Zelfs jij persoonlijk hebt mij begin van het jaar toegegeven dat het bijna onmogelijk was contact te maken, ook voor jou als chauffeur. Was je dat even vergeten? Geeft niets.
      Persoonlijke vete? flauwekul gezien de vele reacties. Onzin gezien de diverse artikelen in de Schager Courant en andere media. Absolute nonsens gezien het prima gesprek dat ik had met medewerkers van Klomp Groepsvervoer bij mij thuis. Ook dat had je kunnen lezen Herman. Had je dat gelezen dan had je gelezen dat in dat gesprek de slechte communicatie en andere zaken werden toegegeven en dat verbetering werd beloofd. Overigens ook dat ik daarin geloofde.

      Herman, sinds die tijd gaat het voor ons prima. Ook andere gevallen lijkt uitkomst voor geboden te zijn wanneer gevraagd en mogelijk was. Voor mij geen noodzaak om mijn strijd tegen Klomp Groepsvervoer voort te zetten. Des te meer niet omdat ik eerder de handschoen al had opgepakt om met Klomp Groepsvervoer samen te werken met als doel de dienstverlening te verbeteren. Dat was mijn doel, verbeteren van diensten en de dienstverlening naar de gebruikers van leerlingenvervoer.

      De achtelijke en aanmatigende suggestie dat ik mijn kind zelf maar naar school moet brengen vind ik bijzonder onaangepast nota bene uit naam van iemand die chauffeur leerlingenvervoer is en mijn dochter kort vervoerd heeft naar school. Als ik dat zou doen zit je ten eerste zonder werk en je werkgever zonder opdracht als we als gebruikers daarvoor kiezen. Volg je me nog? Ten tweede ga jij daar helemaal niet over. Het is de gemeente die over het leerlingenvervoer gaat en de opdracht geeft aan de vervoerder, Klomp Groepsvervoer in dit geval. De vervoerder heeft meegedongen naar de opdracht voor een bepaalde prijs en komt er achteraf, tijdens het uitvoeren, achter dat het tegen de door vervoerder zelf aangeboden prijs niet kan. Nogal dom dunkt mij. Dat kun je mij en de gemeente niet kwalijk nemen, daarvoor moet je bij de werkgever Klomp Groepsvervoer zijn.

      Kennelijk heb jij je een negatieve mening gevormd over ouders, zoals ik, die voor hun kind van leerlingenvervoer gebruik maken. Ik heb diepe minachting voor die mening. Ik vind die mening van een dermate droevig niveau dat je hem met niemand zou moeten delen. Kort lontje of niet. Of je nu als chauffeur namens Klomp Groepsvervoer in moeilijke tijden je best doet om de boel draaiend te houden of niet. Ook die moeilijke tijden zijn namelijk door de vervoerder zelf veroorzaakt. Ik som ze op:

    • Te snelle expansie (groei)
    • Te laag berekende aanbestedingen
    • Onvoldoende doorberekende aanbestedingen en afstanden
    • Foutieve inschatting van de verkregen opdracht(en). niet alleen hier, ook elders.
    • Te kort personeel en slechte planning
    • Onbekendheid met de omgeving
    • Slechte en/of geen communicatie
    • Overigens respecteer ik het wel degelijk dat er naar ik begrijp een groep chauffeurs in de Kop van Noord-Holland is die in moeilijke tijden haar best doet de boel draaiend te houden. Respect daarvoor maar zie wel eerst even enkele oorzaken hierboven.

      Dat je überhaupt het lef hebt om je uit te drukken met de opmerking “breng zelf je kind naar school…”. Dat had ik heel graag gedaan Herman, echter het is voor mij als ouder geen luxe dat ik mijn kind 18km verderop naar Julianadorp naar school laat gaan. Kennelijk denk jij dat het een keuze is, het is pure noodzaak omdat er dichterbij geen passend onderwijs is. Hoe dat allemaal precies zit voel ik niet de behoefte dat hier nu aan je uit te leggen. Denk je soms dat ik die keuze met plezier heb gemaakt? Ik breng mijn kinderen liever in de eigen woonplaats dicht bij huis naar school maar helaas. En o ja, ik heb er nog drie (3) waarvan ik er twee (2) naar school breng in mijn woonplaats. Ik heb geen idee hoe ik dan ook nog 18km verderop in Julianadorp moet komen. En dan moet ik daarnaast ook nog werken, dat is ook nog zoiets waar veel tijd in gaat zitten.

      Voor je informatie, we hebben ze anderhalf jaar lang zelf naar Julianadorp gebracht, met alle kosten en ongemakken van dien! Toen heb ik besloten leerlingenvervoer aan te vragen en ik ben de gemeente Schagen nog elke dag dankbaar dat die gezorgd hebben voor de oplossing voor ons dankzij leerlingenvervoer. Nadat het de laatste maanden zo goed is geregeld hebben wij en ons kind er ook veel plezier aan beleefd. Maar dit jaar, vooral in het begin, was het een drama. Ik kan me nog een goed gesprek herinneren dat we hadden.

      Jazeker, ik heb mij geërgerd aan je reactie. Volgende keer misschien even nadenken voor je iets schrijft. Ik heb niets tegen Klomp Groepsvervoer of haar medewerkers, ik wens ze het allerbeste. Waar ik slecht tegen kan is slechte service, belabberde communicatie en beroerde dienstverlening.

  • Willeanne
    23 juni 2015 op 22:11

    Herman,
    Ik stoor mij aan uw reactie. Dat u, als chauffeur voor leerlingenvervoer, zo’n opmerking durft te maken. Begrijpt u wel dat kinderen naar passend onderwijs vervoeren uw taak is? U heeft deze baan toch niet zomaar gekregen? U heeft ongetwijfeld moeten beargumenteren tijdens een sollicitatie waarom juist u geschikt was voor deze baan. Dat u affiniteit had met de doelgroep en begreep dat kinderen soms binnen de eigen woonplaats geen passend onderwijs konden krijgen? Natuurlijk begrijp ik dat het veelal kinderen betrof met een verstandelijke handicap, maar dat neemt niet weg dat u als chauffeur ook zou moeten kunnen begrijpen dat het ook hoogbegaafde kinderen zouden kunnen zijn. Het Leonardo/Eureka onderwijs bestond immers al enkele jaren. Bovendien zat het betreffende onderwijs in uw eigen woonplaats. U zou dus kunnen hebben weten dat het bestond… Misschien heeft u zich wel kunnen inschrijven op een bepaalde route en wist u wat u te wachten stond?? Ik kan mij zo voorstellen dat zo’n slimmerik in uw busje misschien uitspraken heeft gedaan, die precies de spijker op de kop sloegen, misschien sociaal nog niet zo handig, maar dat die bij u gevoelig lagen? Ik kan mij daarom ook goed voorstellen dat het voor u een persoonlijke vete is. Ik stel mij zo eens een paar vragen, ziet u. Maar de allerbelangrijkste vraag en misschien moet u vooral daar eens over nadenken. U heeft een gevoelige snaar geraakt bij mij als ouder van kinderen die vervoer nodig hebben naar passend onderwijs en waarschijnlijk niet alleen bij mij. Beseft u wel dat u met deze uitspraak uw baan op het spel zet?